Thursday, May 7, 2009

tiru

lagu viva la vida mmg best..buat rasa nak ketuk something bila dengar..
tapi aku slalu rasa lagu tu ada something..
tgk videoclip pon ada rasa something..
something yg berselindung..mesej mungkin..
tapi something yg aku tak sangka aku baru dapat tahu hari ini..
lepas joe satriani tuduh coldplay tiru..yusuf islam pon tgh consider nak saman ke tak..coz tiru lagu the foreigner suite dia..

notionku..
aku tidak faham sangat muzik..jadi ini hanya apa aku fikir la..tiru?
mmg ada sama bunyi..tapi diubah..ubah..
macamana nak buat bunyi baru yg tidak pernah org dgr..
kalau aku buat bunyi lagu negaraku tapi aku ubah lirik, ubah tempo, ubah ubah cara nyanyi..mmg akan kedengaran ada sama..tapi..
ada ke bunyi yg blom pnah org buat?
lagipun kesalahan kah kalau aku buat begitu..
macamana kalau aku cakap hasil kerja pelukis akan datang tiru aku coz guna warna sama yg aku prnah guna..hmm..macamana nak buat warna baru..mungkin boleh..tapi..tidak salah kan guna semula dan ubah..ntah..aku masih fikir dan kurang faham..kena bincang ini..

3 comments:

Basuh Baju said...

rsnya mcm mustahil nak wat sesuatu yg totaly baru..sbb kita bukan tuhan...

Aisyah said...

yup. mnusia xmampu cipta bnda yg totally bru.

mungkin 'tiru' art/lagu ni jd bila kt dh buat smtg yg susah, byk research,ptolongan,complexity..dan akhrnya bnda tu bjaya/bes/femes. then tetibe dtg plak bnda yg serupa dgn bnda yg kt buat.. mst ada rasa cm sangsi2 x sdap rasa. ada sket musykil cemana org tu bleh hasilkn bnda yg agak sama..tak gitu?

blog walking. post best ;)

apeklowek said...

agak r..btw..thanx