Wednesday, May 27, 2009

Rosli Dhoby..

aku baru tahu..coming soon kat astro citra,
akan ada 8 episod cherita rosli dhoby..

waktu aku tingkatan 4, drama team sekolah aku menang skrip terbaik d peringkat mrsm se-malaysia ntok tajuk yg sama..rosli dhoby..

aku x tgk lagi series tu tapi dari trailer, macam bez, berkisar dgn warkah terakhir yg rosli tulis masa dlm jail..

dulu, aku tidak berlakon dlm drama tu, aku buat research, dibantu bapak, memandangkan aku dari sibu, eheh dan byk jugak fakta dapat..tidaklah aku cakap aku tak suka dia berjuang, tapi dari satu sudut aku rasa mcam eh..dia di'palat'..mana pegi yg lain..dia sorg je berani..lagipun bunuh tu bukan cara yg terbaek kot..mengikut research aku..masa tu smua org anggap dia pembelot, menyusahkan keadaan..tapi sekarang..alhamdulillah..cerita dia jadi kisah dlm buku sejarah..pejuang kata org..

tapi..
tgkla macamana cerita tu kluar nanti..
ya lah..kita perlukan 'adiwira' , biarpun dongeng diubah x ikut fakta..
yang penting boleh inspire..
harap pengubahan dilakukan tu mengubah la sikit perjuangan tu..n jgn ubah sgt.. tunjukkan jugak moral supaya org tak bangga dgn apa dia buat..tapi kesian dgn nasib rosli dhoby..lgpun bunuh camtu je aku tak rasa itu cara yang islam..(bukan nak rasa alem k)

x sabar aku tggu channel baru astro itu..
astro memajukan industri kita..
mengangkat semula semangat malaysia boleh tu!
aku bangga jadi rakyat malaysia..
dan ingatlah aku dan semua supaya jangan terlalu bangga..nnt syok sendiri..kt kne blajar dr luar..bukan ikut dan tunduk saja saja, tapi belajar..

*oh ya ..aku baru tau..rupanya kuching ada sheraton four points..ahahha..ketinggalan nya aku

1 comment:

.:MisZBintanG:. said...

aneep!

huzaimah tok oii...
aku bruk nemu blog ko tok oi.tiba2 malam tok aku dtg angol teringat drama kita ya alu aku google search, nemu blog ko tok...

this is dfinitely one of my best memories in mrsm ever!proud to be part of it...thanks to u oii..mun xda kau, cacat juak aih drama ya.especially the stabbing scene, nang smart lah koh..

(aku igt gik ura2 ko nak carik smoke machine..nang advanced ko tok..haha)

huhu..those good old days..syg xda rekod owh