Monday, December 29, 2008

Urban Planner?


Gambar hiasan..cambez kan? dbkl patut benarkan graffiti..tapi terkawal la..


sini aku nak tulis sedikit tentang satu perkara yg selalu aku terfikir dulu tapi baru hari ini aku tulis sebab aku telah menjumpai sesuatu yang best semasa aku tgh cari cari pasal fesyen dan branding.

Helar Festival 2008 akan menampilkan beragam kegiatan, mulai dari festival budaya tradisional masyarakat Sunda, festival industri clothing independent, konser musik, pemutaran film, pameran arsitektur dan seni visual, proyek seni ruang publik hingga seminar urban planning dan budaya kreatif yang akan digelar selama bulan Juli s/d Agustus 2008. ( http://helarfest.com/about )


nampak lain kan? asal tetibe ada urban planning? apasal tetibe ada, itu yg kite tak tau..arghh aku tak tgk lagi los dan faun

hmm..

1. Acara, atau lebih senang dan famous dan mudah disebut sebagai event. event pulak slalunya ada tukang atur nya. kalau party orang panggil party planner. kalau wedding orang gelar wedding planner. so, urban planner?

2.aku selalu tertanya urban planning ni satu bidang yang kearah kreatif dan ke arah seni atau satu bidang yang macam skema?

3.public art. mengikut apa yg aku tahu dan belajar ialah "macam sculpture, pintu gerbang, water features" camtu jela penerangan yg sangat simple dari lecturer. jadi aku fikir. mesti kl ni jadi cantik dan menarik if DBKL bagi peluang kepada orang yang boleh design( yg ada creative based background..coz 'biasanya' planner skema ) cam contohnya artist artist graffitti "they" tu ke, pemerhati pemerhati yg memahami public kl tu sendiri cam "a samad said" ke x pon artist artist muda muda, "indie", tua, baru , lama x kesahla yg penting berlatarbelakangkan seni.

jadi bila aku baca pasal event ni tadi aku terfikir hmm..urban planner boleh jadi seorang orang yang
1. buat event untuk urban! ye lah..promote pengunaan space kat urban area. realisasikan pengunaan space seperti apa yg dirancang dan diharapkan. buat dulu,lepas tu orang ikut. seperti contoh: ruang kosong depan maybank BB, if perkara awal yg berlaku kat situ berkaitan dengan persembahan, sampai sekarang orang terikut ikut hendak membuat persembahan d tempat itu kan.hmm begitula contohnya x contoh langsung kan..mesti x faham. haish.. aku bodo mengexplain melalui menulis nih..akakka

2. Sepatutnya ia "art and science" and lecturer ktorg lately sangat mengalakkan creative process. begitu jugak dengan badan badan berkuasa yg mengalakkan perkara sebegini dan lebih membenarkan sesuatu itu di explore dan bukannya mengikut telunjuk standard dan guideline semata mata. ini perlu untuk malaysia berubah menjadi seronok dan unik. kalau tidak maka bosanlah. semua benda sama.
ada satu buah fikir aku rasa nak cerita yg aku rasa releven. haritu ngan munsyi la kot. cakap pasal beberapa pelajar archi uia batch aku perhati yang beberapa yg aku kenal dulu berubah, diorang nampak cam jadi skema. ada pulak yang 'cam budak surau' <--pelajar sekolah berasrama mungkin faham term ni . walhal mindset kita slalunya architect knela "plek plek" rambut panjang, fesyen plek, berfalsafah tapi masih dalam keadaan bersopan. budak aad plak slalunya kita akan pikir yg diorang lagi plek plek dan merepek yang ye lah..macam 'designer' ada style. so bagaimana pulak dngan student planning? sepatutnya(dalam mindset yg berasaskan kebiasaanya nih) macamana? 3. buat kerja yg bukan bidang kita, hmm kalau tak silap seprti dalam peribahasa menyuruh pemain bola membuat kek..seperti gak urban design. urban planner kne ada semangat mendesign nih jgk..tapi ye la tidak planner designer. jadi bagaimana? jadi apakata beri tugas buat urban design kepada artist. susah..tak boleh..sebab mereka tidak tahu planning.. maka pada pendapat saya haruslah bergabung kedua dua orang ini. dan untuk penggabungan efektif artist artist ni diberi pendedahan dan kesedaran yang bandar jugak art melalui event macam ni supaya diorang akan keluarkan idea idea menarek dan merepek yang best seperti susur gajah dan zebra crossing dalam blog akukopi dan benda benda "public art" yg bez dan menarek dan canggih dan sebagainya. seperti tiang lampu yg berbentuk tangan orang tgh pegang torchlight mungkin?

kesimpulannya aku rasa planning adalah satu bidang yang best dan luas sebenarnya! depends dgn cara kita fikir dan lihat itu sendiri.

6 comments:

nady said...

sunggoh ku sik sangka banyak urg maca blog kau..diat grafitti kat palestin..kacak2 oi..seriously..sampei sapik nak molah design baju..haha

apeklowek said...

ahaha..camney ngecek byk ne urg maca blog?

AkuKopiKauSiapa? said...

pengaruh politik mungkin?
orang politik kan selalunya skema2.
mesti diorang tak suka bende yg macam art nie.
segalnya mesti formal.
so.
hasil die formal jugaklah..

apeklowek said...

mungkin..mungkin..

bakrihafizhisham said...

itu graffiti banksy bukan?
alaa sama la pemikiran politik melayu,
kalau nak dibandingkan dengan pemikiran rakyat2rakyat melayu.
yang kaum lain pun dah terikut2 sama.

biasalah tu.

thE^DuCheSs said...

sangat setuju ngan ko anip walaupun ko selalu suka menipu..tapi kali ni dan seterusnya, ko sangat bernas dan unik!