Tuesday, June 16, 2009

patutpun ada org kejar hujan ribut! (STORMCHASER dlu ada kat discovery)


aku ada masa sekejap saja ini..balik sekejap..mahu ke kedai semula..buka payung mungkin..
aku mesti tulis cepat..untuk rakam apa yg aku lihat,rasa,dengar,hidu,dan alami tadi.
kekaguman itu sepatutnya sentiasa dirasa dalam apa apa..tapi aku masih seorang umat yg lemah..
sesunnguhnya Allah maha kuasa,maha pencipta, maha segalanya..

tadi..sekejap tadi..aku duduk..
aku lihat indahnya senja harini..cerah..cantik..tapi kamera x dibawa..
xpa nikmati sajalah..mak aku duduk sebelah nikmati skali sambil makan roti..
tidak lama selepas itu,,sangat menakjubkan aku lihat..awan naik ke atas..(d uia kejadian ini lg seronok dilihat dr tingkap bilkku..sebab uia lembah)
berkumpul..kemudian ..suasana bertukar..panas tadi jadi sejuk..terang tadi jadi gelap..awan putih jadi hitam..
aku pun berdiri..aku tgk jam..estimate..dlm lima minit angin akan jadi kuat..
betol angin jadi kuat..tapi lebih sekejap dr lima minit..
angin kuat..nyaman aku rasa..awan gelap kena tolak..
smua org mula lipat meja..aku berdiri saja.
mak panggil..anip..juh balit maghrib..
kejap mak..takut angin kin kuat..nak nyelamat payung..
lepas tu aku trus berdiri memerhati.menikmati.melayani
kilat pulak dah start..argh..nyesal x bwk camera..
sungguh cantik..cahaya..mengagumkan..
aku berdiri lagi..dan tunggu ..tengok awan gelap itu hilang..bukan lesap..hilang ditup angin..
berkumpul d tepi..
kumpul kumpul..angin pon makin kuat..dan muncul bau yg aku suka..
bau nak hujan..
aku pon tutup smua payung..kerna beberapa detik lagi air rahmat itu akan turun..
serious..jika hujan..tutuplah payung..layan rasa hujan..
nikmat..
mak skali lagi..juh balit..da nak ujan ya..
aku berdiri saja..memerhati langit..sebelah satu lagi sudah cerah..kejap saja hujan ini aku rasa..
kemudian tgh aku fikir fikir .tgh aku kagum kagum...tik!
air itu sudah turun..dah..baru aku puas..basah sedikit..aku nak basah kuyup..main hujan..tapi..
tapi mak aku da ajak berlari ke van..nak balik..
hujan mmg bez..tutuplah payung..lari dalam hujan..masuk kereta..gelak ;)..hehe..tapi mak tak gelak tadi..
memang..fenomena hujan ramai org akan rasa seram..takut..dan sebab inilah kekaguman paling kagum itu aku baru sedar betapa maha indah ciptaannya..biarpun sesuatu itu garang dan ganas..tapi sangat perfect dan indah sekali..subhanallah..

itu cerita hujan..hujan memang indah..rahmat..dari mula pembentukan..sampailah selepas..
lepas hujan.
langit cerah..
panas sudah sejuk..
kontang sudah basah..
awan gelap jadi terang..
feel..feel..nikmatilah rasa itu..sungguh indah..



aku mahu cuba tangkap gmbr petir lah..

patutpun ada org kejar hujan ribut! (STORMCHASER dlu ada kat discovery)
bukan mahu mengkaji saja..
sungguh indah rupanya suasana ribut..walaupun ganas..




3 comments:

Anonymous said...

ingat mase kecik2 dulu. rumah tepi hutan. lepas hujan. ade bau. rumput basah. seronok.

yup. tutup payung. jom mandi hujan.

apeklowek said...

jom!!

apeklowek said...

jom!!